open
Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 910/18264/20
Це рішення містить правові висновки

Правова позиція

Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду

згідно з Постановою

від 16 грудня 2021 року

у справі № 910/18264/20

Господарська юрисдикція

Щодо обов'язковості підписання заяви про надання дозволу на концентрацію усіма учасниками концентрації

Фабула справи: ТОВ «ІНВЕСТ СИСТЕМА», ГРАНУМ КОРПОРЕЙШН (GRANUM CORPORATION) та БІЗНЕС ХАУС ХЕЛЕНА, А.Г. (BUSINESS HOUSE HELENA, A.G.) звернулися до господарського суду зі спільним позовом до АМК, третя особа: Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - АРМА), про:

  1. визнання недійсним рішення, яке оформлене листом «Про повернення заяв»;
  2. з моменту набрання рішенням у справі законної сили зобов`язати АМК прийняти до розгляду спільну заяву ТОВ «ІНВЕСТ СИСТЕМА», ГРАНУМ КОРПОРЕЙШН (GRANUM CORPORATION) та БІЗНЕС ХАУС ХЕЛЕНА, А.Г. (BUSINESS HOUSE HELENA, A.G.) про надання дозволу на концентрацію.

Рішенням господарського суду позов задоволено частково.

Постановою апеляційного господарського суду рішення суду першої інстанції скасовано в частині задоволення вимоги про визнання недійсним рішення, яке оформлене листом «Про повернення заяв», з ухваленням у цій частині нового рішення про відмову в позові; у частині відмови в задоволенні позову про зобов`язання АМК прийняти до розгляду спільну заяву позивачів про надання дозволу на концентрацію, мотивувальну частину рішення суду першої інстанції змінено та викладено у редакції постанови.

Мотивація касаційної скарги: ТОВ «ІНВЕСТ СИСТЕМА», ГРАНУМ КОРПОРЕЙШН (GRANUM CORPORATION) та БІЗНЕС ХАУС ХЕЛЕНА, А.Г. (BUSINESS HOUSE HELENA, A.G.) вказує на те, що станом на дату прийняття постанови судом апеляційної інстанції неправильно застосовані ст. 19 Конституції України, ст.ст. 1, 22, 23, 26, 59 Закону України «Про захист економічної конкуренції» (далі - Закон № 2210), п.п. 1, 3 розділу І, п.п. 1, 4, 6, 9 розділу VII, п.п. 4, 5 розділу Х Положення про порядок подання та розгляду заяв про попереднє отримання дозволу Антимонопольного комітету України на концентрацію суб`єктів господарювання, затвердженого розпорядженням АМК від 19.02.2002 № 33-р (далі - Положення про концентрацію), стосовно належного кола заявників концентрації.

Правова позиція Верховного Суду: ст. 23 названого Закону унормовано, що учасниками концентрації визнаються:

  1. суб`єкти господарювання, стосовно яких здійснюється або має здійснитися злиття, приєднання;
  2. суб`єкти господарювання, які набувають або мають намір набути контроль над суб`єктом господарювання, та суб`єкти господарювання, щодо яких набувається або має набутися контроль;
  3. суб'єкти господарювання, активи (майно), частки (акції, паї) яких набуваються у власність, одержуються в управління (користування), оренду, лізинг, концесію або мають набутися, та їх покупці (одержувачі), набувачі;
  4. суб`єкти господарювання, що є або мають намір стати засновниками (учасниками) новостворюваного суб`єкта господарювання. У разі коли одним із засновників є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, орган адміністративно-господарського управління та контролю, учасником концентрації вважається також суб`єкт господарювання, активи (майно), частки (акції, паї) якого вносяться до статутного капіталу новостворюваного суб`єкта господарювання;
  5. фізичні та юридичні особи, пов`язані з учасниками концентрації, зазначеними в абзацах другому - п`ятому цієї статті, відносинами контролю, що дає підстави визнати відповідну групу осіб згідно із статтею 1 цього Закону єдиним суб'єктом господарювання.

За приписами статті 26 Закону № 2210 учасники узгоджених дій, учасники концентрації, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю у порядку, встановленому Антимонопольним комітетом України, звертаються:

  1. із заявою про надання дозволу на узгоджені дії - до Антимонопольного комітету України чи його територіальних відділень;
  2. із заявою про надання дозволу на концентрацію - до Антимонопольного комітету України.

Учасники узгоджених дій, концентрації, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю подають спільну заяву. Інформація з обмеженим доступом, необхідна для розгляду заяви, може подаватися до відповідних органів Антимонопольного комітету України цими особами окремо.

Зазначені особи можуть визначити особу, яка представляє їх інтереси та подає заяву.

Заява та додані до неї документи мають містити повну та достовірну інформацію.

У разі подання недостовірної інформації заявники несуть відповідальність згідно із статтею 52 цього Закону.

Згідно з пунктом 3 розділу І Положення про концентрацію заява - це заява про надання дозволу або висновків; заявники - це органи державної влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, орендар, одержувач фінансового лізингу, концесіонер, орендодавець, суб'єкти господарювання, фізичні та юридичні особи, які в межах своїх повноважень приймають рішення про концентрацію або здійснюють концентрацію.

Висновки: заява про надання дозволу на концентрацію в силу приписів ст.ст. 23, 26 Закону України «Про захист економічної конкуренції» повинна підписуватися усіма учасниками концентрації.

Проте, як встановлено АМК та судом заява про надання дозволу на концентрацію з боку об`єкта придбання - АТ (учасника концентрації) не підписувалася, інформація та матеріали підписання або ж відмови від підписання уповноваженими представниками - заявниками не надавалася. Крім того, як встановив суд апеляційної інстанції, доказів того, що хтось з представників позивачів уповноважений на підписання заяви від імені АТ заявниками не надано. Водночас заявники не зверталися до регулятора із заявою про надання відповідної інформації (у даному випадку, довіреності) іншим учасником концентрації (АТ), мотивуючи зазначене відсутністю такої необхідності, внаслідок чого регулятор не вчиняв дій щодо подальшого руху справи.

Отже, скаржники у цій справі помилково підміняють поняття «учасники концентрації» поняттям «заявники» (тобто тих осіб, які фактично звернулися із заявою про надання дозволу на концентрацію до регулятора).

Ключові слова: правовий статус учасників концентрації, порядок розгляду заяв про надання дозволу на концентрацію, контроль за концентрацією суб'єктів господарювання

Повний текст рішення
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено: